torsdag 7 maj 2015

Tal/dikt om läsande vid Sundsvalls Kommunfullmäktige

Vid kommunfullmäktiges sammanträde i Sundsvall 27 april var det en allmänpolitisk debatt. Jag ska inte recensera inläggen där utan på allmän begäran, nåja från två personer i alla fall, så publicerar jag här mitt eget inlägg, som handlade om hur den nyliberala politiken lett till ökade klyftor i samhället liksom till en ökad segregation inom skolvärlden.
Inlägget mötte ingen större diskussion, men det uppmärksammades ändå. Eftersom jag läste inlägget delvis som en dikt:

Ordförande, ledamöter
David Ericsson med sin nya bok
på arbetsplatsbiblioteket SJ Sundsvall

Jag önskar fler böcker

Jag önskar fler böcker att läsa för barnen
Jag önskar mer plats för läsande i läroplanen
Jag önskar att fler pappor läser för sina smågrabbar
att de förstår vilken framtid dem annars drabbar
Jag önskar att skolorna har bibliotekarier och bibliotek
som visar vägen till nya världar och till ordens lek

Jag har fått lära mig att läsandet bär demokratin rentav
Att den som inte förstår det han eller hon läser
är maktlös, har svårt att ställa krav,
svårt förstå historia och samtid, svårt att äga språkets trollstav

Allt detta vi alla med säkerhet vet
Men vi lever i en annan verklighet
För var sjätte elev saknar ett bibliotek på sin skola
och de flesta friskolor saknar anledning känna sig coola
Att tillåta vinst men spara på bibliotek är ren dumhet

Ordförande, ledamöter,
Tillgång till språket är en klassfråga, och jag önskar att alla skolbarn i Sundsvall får gå i likvärdiga skolor och får tillgång till ett riktigt skolbibliotek med en utbildad bibliotekarie, för mitt och ditt språks gränser är vår världs gränser.
I takt med de ökade klyftorna i samhället och den ökade segregationen i skolorna, inte minst pga det ökade vinstintresset och det fria skolvalet, har också klyftorna ökat när det gäller läsande. Detta har vi kunnat se i många rapporter.
Jag är glad att Sundsvall har en bra kulturskola och glad över att kommunen nu, tillsammans med biblioteket, startat ett arbete för att utveckla skolbiblioteken i Sundsvalls skolor. Att satsa på kultur, och inte minst läsandet, i skolan är i högsta grad en hållbar framtidsinvestering.

Uppläst i samband med den allmänpolitiska debatten i Sundsvalls kommunfullmäktige 27 april. Kan avlyssnas via webben, http://play.quickchannel.com/Qc/create/mainshow.asp?play=7448, tyvärr är mitt inlägg långt bak och det tycks inte gå att spola fram.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu ska vinsten gå till finska staten

  Finsk tågaktör erövrar Sverige – experter varnar bolaget för kaos Rubrik i Dagens Nyheter 5 mars. Bakgrunden är att Finska statens järnväg...